Kartun dan Karikatur



Kartun :


Watak-watak yang direka mewakili sifat manusia tetapi tidak semestinya terperinci. Watak-watak benda bukan bernyawa juga boleh direka dengan menggabungkan elemen pergerakan, rupa, garisan, warna dan sebagainya.


Karikatur :

Lukisan gambar atau imej manusia yang dilukis dengan gaya kartun tetapi masih mengekalkan ciri-ciri asal watak tersebut. Ciri yang dilebihkan seperti dibahagian mata, hidung dan sebagainya untuk menampakkan keistimewaan sesuatu watak.





Haaa kawan-kawan ! agaknya yang mana satu Pn. Aida ni ?





Ini lah Pn. Norliza, terkenal dengan panggilan manja Lyn. Semua lukisan karikatur di pejabatku adalah miliknya. Lyn adalah seorang insan seni yang mempunyai bakat melukis karikatur. Sesiapa yang berminat untuk memperolehi lukisan karikatur ini boleh lah menghubungi Lyn. Warna tema mejanya ialah hijau. Semua objek di mejanya berwarna hijau. Dalam setiap lukisan karikatur, Lyn mengekalkan bentuk wajah seseorang dengan menampakkan ciri-ciri istimewa setiap watak dalam lukisannya. Lihatlah Semua lukisannya adalah sangat comel dan berupaya membuatkan kita ketawa sendirian melihat watak-watak hidup yang dilukis.

1 comment:

malay-machista said...

salam aida,
nak tambah sikit, kartun juga merakam denyut nadi masyarakat. kritikan sosial disampaikan secara santai dan bersahaja, tetapi tajam menghiris mereka yang terlibat. kartun juga alat bicara seniman yang sentiasa menggelodak jiwanya dengan pemerhatian terhadap segala disekelilingnya...
tapi, ada manusia yang macam kartun! harharhar, and that's another story to tell..