Terengganu lagi.....hmmm





Biarpun belum sempat menghilangkan rasa letih ke 'outstation'......kini aku ke Terengganu lagi..menjalankan tugas seperti biasa......6-7 Julai 2009


' Jauh perjalanan luas pandangan, banyak pengalaman, ..betul tak?..... Setiap tahun aku akan ke KT untuk memenuhi pelbagai tuntutan kerja...kekadang 'sambil menyelam sambil minum air'....heheh...


Perjalanan dengan 'flight'.....kekadang mendebarkan tapi demi tugas aku harungi jua. Perasaan teruja menguasai diri....Suasana kehijauan di KT membangkitkan kesegaran. .....

Hatiku 'teringat dan teringin'....untuk mengulangi kenangan manis itu suatu masa dulu....namun yang indah itu mungkin datang hanya sekali dalam hidup.......Ada kenangan manis di KT....tak dapat ku coretkan disini....biarlah ia terpahat di hati.....


En. Rosdi dan En. Safari...segak bergaya....merupakan urusetia program ini. Kali ini aku, Rosdi, Safari dan ustaz Rapaiee selaku Penyelaras Program ditugaskan untuk mengendalikan program ini bersama-sama guru-guru di Zon Timur (Terengganu, kelantan dan Pahang).


Rosdi dan Safari merupakan orang yang sangat penting untuk memastikan program berjalan lancar....aku kagum dengan sikap kalian yang baik hati, bersungguh-sungguh melaksanakan tugas , rajin dan sentiasa mengambil berat, punyai ciri-ciri kepimpinan....sikap ini patut aku contohi....


Hotel Grand Continental menjadi pilihan untuk penginapan. Sebaik saja sampai di hotel....aku berehat sebentar sementara menunggu waktu untuk bertugas di sesi pendaftaran jam 2.00-5.00 ptg.

Ketika itu aku teringat untuk menghubungi seorang sahabat di KT sekadar bertanya khabar....sihat ke?....sibuk ke? ......Hatiku berbunga riang tatkala mengetahui sahabat aku ini sihat dan sedang sibuk mengendalikan pelbagai program di KT...sahabatku ni memang hebat orangnya.....hasrat hati ingin aku mengikuti jejak langkahnya namun terlalu banyak yang perlu aku pelajari untuk sampai ke tahap itu....

Aku punyai banyak kenangan manis bersama rakan-rakan di Terengganu.........


Jam 2.00 aku setia menunggu kehadiran guru-guru di meja pendaftaran. Kehadiran mereka ku sambut dengan senyuman yang ikhlas....berhadapan dengan guru-guru muka mesti manis...kan...kan...kan

Semua guru-guru hadir dengan wajah yang ceria dan bersedia untuk menerima ilmu..... Ada yang kehairanan dan tertanya-tanya bagaimana la tugasan yang harus diselesaikan nanti....


Aku telah mengendalikan program ini sejak tahun 2006....ia membuatku mudah membaca riak wajah guru-guru yang membayangkan perasaan mereka ketika pertama kali menghadiri program ini dan terpaksa meninggalkan isteri, suami dan anak-anak yang disayangi.........



Taklimat urusetia yang ringkas serta padat dan taklimat tentang mata pelajaran dapat merungkai kekeliruan yang ada di minda, sesi Bengkel dimulakan setelah guru-guru faham akan tugas dan peranan masing-masing...






Di sinilah guru-guru baru dan 'senior' berpeluang untuk berbincang, berkongsi idea untuk menghasilkan bahan Pengajaran dan Pembelajaran untuk anak didik yang dikasihi.....Hari terakhir semua guru dikehendaki membentangkan hasil kerja masing-masing.

Tahniah !...kepada semua guru-guru yang hadir kerana memberi kerjasama, punyai sikap kesungguhan terhadap tugasan yang diberi dan menyumbangkan idea yang kreatif sehingga terhasilnya bahan Pengajaran dan Pembelajaran yang sangat baik dan mantap.....

No comments: